De 5 bedste tip til at undgå for meget sukker og blive sukkerfri

Har du trang til at spise meget sukker? Sukkertrang er en vane for kroppen, og det gode ved en vane er at den kan man komme af med! Læs med her, og få mine 5 bedste råd til mindre sukkertrang.

sukkertrang

Hvad sker der hvis du spiser for meget sukker?
Udover at sukker (glukose eller sucrose) selvfølgelig tæller pænt meget i det daglige energiindtag og dermed kan bidrage til at man tager på i vægt, er der en masse negative sundhedsmæssige konsekvenser af at indtage for meget sukker. Før det første vil et højt sukkerindtag få en masse sukkerelskende mikroorganismer (bakterier og svampe) i tarmen til at vokse – dette i sig selv, kan have vidtrækkende sundhedsmæssige konsekvenser som jeg vil komme ind på i en fremtidig blogpost. Ved et højt sukkerindtag vil kroppen blive mere betændt – dvs. man vil i højere grad have tendens til inflammation i kroppen, hvilket forskerne efterhånden er enige om korrelerer med en hel masse sygdomme (igen, det må blive endnu en fremtidig blogpost!). Og så er der insulinfølsomheden som kan blive påvirket af et højt sukkerindtag, hvilket kan føre til den velkendte diabetes 2 sygdom. Og man opleve at have et svingende og ustabilt blodsukker.. okay, jeg behøver vist ikke argumentere mere for min sag… det korte af det lange er: Hvis du vil gøre noget godt for din krop, skal du skære HELT ned på sukkeret, så alle unødige indtag reduceres til et minimum.

Men så tænker du måske ’hvordan skal jeg blive helt sukkerfri, det er jo nærmest umuligt?’ Og tja tjo… helt sukkerfri kan være svært at blive, men vi kan afskære hovedparten af det daglige sukkerindtag ved at følge nogle ganske simple råd.

De 5 bedste tip til at undgå for meget sukker og blive sukkerfri

1.     Tag en kold tilsat-sukker-tyrker! I stedet for at trappe langsomt ned på sukkeret (med fare for at du langsomt glemmer at du trapper ned og så kommer til at trappe op igen) så beslut dig fra den ene til den anden dag at droppe alt tilsat sukker. Husk at sukker kommer i mange forklædninger – på varedeklarationen kan der stå glucosesirup, sucrose, sirup.. osv. Slå stoffet op på google hvis du er i tvivl. RIGTIG mange forarbejdede fødevarer indeholder masser af sukker. Drop også tørret frugt, honning, agave sirup, ahornsirup osv. Prøv den kolde tilsat-sukker-tyrker i mindst 1 måned, og evaluér derefter om ikke din sukkertrang er aftaget.

2.     Prøv nogle af de gode erstatninger til sukker. Prøv at købe Sukrin Gold i en helsekost/matas (denne blogpost er ikke sponsoreret af produkter jeg omtaler!), det er mit ultimative trick når jeg fx laver en smoothie der trænger til en smule sukker. Sukrin Gold indeholder erythitol og steviolglukosider der begge er sukkerstoffer som ikke påvirker blodsukkeret.

3.     Brug frugt som banan, pære eller æble hvis du mangler noget sødt i madlavningen. De indeholder fruktose, der også er et sukkerstof – oveni købet et meget udskældt ét, men eftersom frugt indeholder mange gode vitaminer og phytostoffer så vil jeg altid blive ved at spise frugt – jeg tror simpelthen ikke på at det kan være usundt! Den forskning der er på fruktose er unuanceret. Man kan jo selvfølgelig undgå tilsat fruktose, det siger sig selv, så man ikke indtager unødigt store mængder.

4.     Sørg for at holde dig mæt i sunde fødevarer. Spis masser af grøntsager og sundt fedt (omega 3 får vi ofte for lidt af. Omega 6 får vi som regel nok af. Mættet fedt fra gode kilder som kokosolie og gammeldags kærnet smør skal kroppen også bruge). De sunde grøntsager giver vækst af sunde mikroorganismer i tarmen, som potentielt set kan udkonkurrere de mindre gavnlige tarmbakterier. Sørg for at forberede dig på den pludselige opståede sukkertrang som ofte kommer når du er ’on-the-go’ ved at have nogle sunde snacks (fx gulerødder, raw-kugler, rugbrød, sukkerfrie pastiller eller chokolade mv.) i tasken.

5.     Lær at sige pænt ’nej tak’ til kager og slik du bliver tilbudt på arbejdet. Det gælder også morgen-wienerbrødet og kakaodrik i kaffe-automaten. Sørg for at du i din bolig ikke har tilgang til sukkerholdige fødevarer, så mindsker du sandsynligheden for at du falder i en sen fredag aften.

Efter noget tid hvor du har fulgt disse råde vil du opleve at din sukkertrang formindskes betragteligt. Det vil blive nemmere at sige nej tak til niecens hjemmebagte brownies fordi du ikke længere har lyst til at spise dem. Hele din krop vil takke dig, ikke mindst mikroorganismerne i tarmen vil være lykkelige!